Ansökan om bygg- och marklov

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Ska du bygga nytt, bygga till eller göra förändringar av en byggnad? Då behöver du ofta ett bygglov! 

Vad som avgör om det krävs bygglov eller inte beror först och främst på var man ska bygga, om det är inom eller utanför detaljplanerat område, eller inom eller utanför sammanhållen bebyggelse. När man fastställt det så är nästa fråga vad man ska bygga och hur stort man ska bygga. Varje plats kan ha sina egna specifika förutsättningar.

Tänk även på att om du vill ändra marknivån på din fastighet behöver du ansöka om marklov. Marklov krävs för schaktning eller fyllning inom detaljplanerat område om man höjer eller sänker marken med mer än 0,5 meter.

För att komma igång med ditt projekt så snabbt som möjligt är det viktigt att du skickar in en komplett ansökan. I e-tjänsten finns information om vilka handlingar som ska bifogas. Läs noggrant och skicka in de handlingar som efterfrågas. Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden.

Ta gärna del av våra exempelritningar.

Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Spara ärendet genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation. 

När du skickat in din ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.

Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt. 
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).

Det innebär att du kan fylla i delar av e-tjänsten för någon annans räkning och sedan överlåta ärendet till fastighetsägaren/sökanden som får komplettera med sina kontaktuppgifter och skicka in. Mer information om hur du går tillväga kan du läsa mer om i e-tjänsten.

Om du har skyddad identitet ska du alltid ansöka via pappersblankett och ange på blanketten att du har skyddad identitet. 

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa