Ansökan om bygg- och marklov
Den här tjänsten kräver inloggningSka du bygga nytt, bygga till eller göra förändringar av en byggnad? Då behöver du ofta ett bygglov!
Vad som avgör om det krävs bygglov eller inte beror först och främst på var man ska bygga, om det är inom eller utanför detaljplanerat område, eller inom eller utanför sammanhållen bebyggelse. När man fastställt det så är nästa fråga vad man ska bygga och hur stort man ska bygga. Varje plats kan ha sina egna specifika förutsättningar.
Tänk även på att om du vill ändra marknivån på din fastighet behöver du ansöka om marklov. Marklov krävs för schaktning eller fyllning inom detaljplanerat område om man höjer eller sänker marken med mer än 0,5 meter.
För att komma igång med ditt projekt så snabbt som möjligt är det viktigt att du skickar in en komplett ansökan. I e-tjänsten finns information om vilka handlingar som ska bifogas. Läs noggrant och skicka in de handlingar som efterfrågas. Tänk på att en komplett ansökan med rätt information och tydliga ritningar kortar handläggningstiden.
Ta gärna del av våra exempelritningar.
Du har möjlighet att spara ditt ärende och återuppta det vid ett senare tillfälle. Spara ärendet genom att klicka på "Spara ärende" i e-tjänsten. För att återuppta ett sparat ärende loggar du in på Mina sidor med din e-legitimation.
När du skickat in din ansökan via e-tjänsten kommer du via Mina sidor kunna följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och kommunicera med handläggaren.
Är du företrädare för ett företag använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Det innebär att du kan fylla i delar av e-tjänsten för någon annans räkning och sedan överlåta ärendet till fastighetsägaren/sökanden som får komplettera med sina kontaktuppgifter och skicka in. Mer information om hur du går tillväga kan du läsa mer om i e-tjänsten.
Om du har skyddad identitet ska du alltid ansöka via pappersblankett och ange på blanketten att du har skyddad identitet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
När du har skickat in din ansökan till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett med syftet att kunna återkoppla ett svar till dig. Syftet med att behandla dina personuppgifter är för att kunna handlägga ditt ärende och återkoppla om du så önskar. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kunna ge så bra och säker service som möjligt vid handläggningen av din ansökan.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras vid aktualitet.
Övrigt om lagringstid
Ett ärende som är inskickat till kommunen kommer att tas bort från Mina sidor i samband med att gällande dokumenthanteringsplaner anger gallring av ärendet. Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Mottagare av personuppgifter
Ett ärende som är inskickat till kommunen kommer att tas bort från Mina sidor i samband med att gällande dokumenthanteringsplaner anger gallring av ärendet. Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Vill du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter kan du göra det på Om personuppgifter - Svenljunga.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Svenljunga kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dso@borasregionen.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@svenljunga.se
Jessica Valkiainen
Jessica.valkiainen@svenljunga.se
0703140526
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet
- Area och material
- Vatten och avlopp
- Anmälan av kontrollansvarig
- Eldstad/rökkanal
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Skicka in