SMS från din kommun
Så här fungerar det
När vi skickar ett SMS till dig står det Svenljunga som avsändare. Då vet du att SMS:et kommer från oss. Meddelandet kan innehålla information om:
- ändringar i sophämtning, till exempel att vi tömmer ditt sopkärl på helgen.
- avbrott i dricksvatten, till exempel vid en vattenläcka.
- en samhällsstörning eller kris.
Kom ihåg att du inte kan svara på SMS-utskicket. Om vi behöver nå ut med information via SMS väljer vi vilka adresser som berörs av informationen och skickar automatiskt SMS till alla telefonnummer som finns registrerade på den adressen.
Ändra dina uppgifter
Via formuläret kan du registrera eller ändra information om dig. Du kan lägga till flera fastigheter som du vill få information om, till exempel sommarstugan där du inte är skriven. Du kan även lägga till telefonnummer eller e-postadress dit du vill ha informationen. Om du inte längre behöver eller vill ha information av oss via SMS kan du avregistrera dig från utskicken via formuläret.
När du loggar in för första gången kan det ta några minuter innan du får ett SMS med din bekräftelsekod.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
När du har skickat in din ansökan till kommunen registreras de personuppgifter som framgår av informationen ovanför. Syftet med att behandla dina personuppgifter är kunna handlägga ditt ärende och återkoppla om du så önskar. Ändamålet med behandlingen av dina personuppgifter är för att kunna ge en sådan bra och säker service som möjligt vid handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Gallras vid aktualitet.
Ett ärende som är inskickat till kommunen kommer att tas bort från Mina sidor i samband med att gällande dokumenthanteringsplaner anger gallring av ärendet. Ett ärende inskickat till kommunen kan därefter eftersökas i kommunens arkiv enligt gällande regler kring utlämnande av allmän handling.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Vill du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter kan du göra det på Om personuppgifter - Svenljunga.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Svenljunga kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dso@borasregionen.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
samhallsbyggnad@svenljunga.se